Дали предимствата могат да мерят сили в битката с вредите
Светът на новите технологии се развива с толкова бясно темпо в последните години, че това развитие изглежда да е безкрайно. А хората не спират да се вълнуват от всякакви нови технологични джаджи, които си струва да бъдат „изучени“ и използвани. Сред технологичните играчки, обаче има една, която е сред предпочитаните от младите хора. И дори да не сте родител, вече със сигурност имате поне една такава джаджа в дома си, използвали сте я или някой от вашите познати със сигурност я притежава. Разбира се, че това е таблетът.
Негово Величество таблетът се появява в нашия свят през 90-те години на миналия век и от тогава е неизменна част от живота ни. Днес, таблетът е задължително устройство от списъка с най-желаното технологично устройство не само сред тийнеджърите, но и сред по-малките деца, както и сред родителите им. Едните се забавляват с него, а за другите е просто верен приятел в перфектното ангажиране на детското внимание.
Таблетите са чудесни устройства, които карат децата да стават заети и тихи. Това важи с особена сила изтормозените и мегазаети с работа родители, които имат по-неотложни неща, отколкото да посветят час от своето време децата си. Таблетите могат да бъдат и чудесно средство за подкуп. Родителите го използват, за да накарат децата да се държат добре, да седят спокойно в кола, да си кротуват в количката си или да стоят на гърнето, докато е нужно.
Оказва се, обаче че времето, прекарано пред екрана може да има отрицателен ефект върху развиващия се мозък на децата, особено ако те се под 3 годишна възраст.
Но дали притесненията относно сензорните екрани са оправдани? Какви могат да бъдат лошите ефекти за малките деца, играещи с таблети и умни устройства? Или всъщност има ползи, противно на експертните мнения на психолози, анализатори, родители-инфлуенсъри и т.н.?
Тъй като таблетите са сравнително нови играчки, педиатричните изследвания все още нямат много данни за ясна и последователна позиция по въпроса. Въпреки че много изследвания предполагат, че може да има връзка между времето пред екрана и развитието на мозъка при малките деца, все още е доста рано да се каже, че има пряк ефект. Все пак предупредителните „червени флагове“ не могат да бъдат пренебрегнати - въпреки че понякога огромните рискове могат да бъдат балансирани с огромни награди.
Има много причини, поради които таблетите са полезни за децата, освен заради тяхната безценна функция наречена „забавление“. Разбира се, има и винаги ще има и мнения и затова колко вреден може да бъде таблетът?! Ясно е, че за ползата и вредата от таблетите може много да се пише, но нека видим дали предимствата са в състояние да премерят сили в битката с вредите от таблетите?!
Недостатъци
Вреда за мозъка
За децата между 2 и 5 години се препоръчва да прекарват до един час екранно време на ден, защото през първите години от живота на детето мозъкът се развива бързо и малките деца се учат най-добре чрез взаимодействие с хора, а не с екрани.
Да стоят продължително време с главата надолу и да нямат контакт с очите с хората оказва вредно влияние на развитието на децата. Екраните разсейват едно или две годишните деца от взаимодействието им с родители, братя и сестри и с другите деца.
По-ниска грамотност
Американско проучване, публикувано през 2020 г., включващо сканиране на детски мозъци с ядрено магнитен резонанс (на деца от 3 до 5 години), открива, че тези, които използват екрани повече от препоръчителния един час на ден без участието на родителите, са дезорганизирани и с по-ниски нива на развитие в бялото вещество на мозъка - ключово за еволюцията на езика, грамотността и развитието на познавателните умения.
Заседнал начин на живот и затлъстяване
Прекарването на твърде много време с таблета прави детето заседнало, което е свързано с наднормено тегло и затлъстяване в по-късен етап от развитието му. Затлъстяването обикновено продължава в зряла възраст и е рисков фактор за висок холестерол, високо кръвно налягане и различни сериозни заболявания.
Ленивост
Децата, които все още са наивни и чието критично мислене не е развито, могат да се окажат повлияни и жертви на лъжлива информация и видеоклипове в интернет. Един от доста стряскащите случаи за това как фалшивата информация онлайн може да се превърне в опасна е историята, станала популярна в цял свят за това как две деца в крайна сметка се опитват да убият своя приятел, след като се потопяват онлайн с градската легенда за Slenderman.
Предимства
Забавление
Игри, музика, анимационни серии, филми, книги и приложения, които могат съвсем безвредно да забавляват всяко едно дете, въоръжено с таблет. С достъпа до интернет, забавлението е безгранично. А и родителите могат да прекарат известно време с детето, да изживеят миговете на забавление заедно.
Образование
Таблетите предлагат възможност на всяко едно дете да се научи и стимулира ума си по забавен начин. Таблетите могат да бъдат мощни образователни инструменти. И са чудесни инструменти за четене. По-големите деца могат да се учат от гледане или четене на образователно съдържание през таблетите, могат да започнат да правят презентации. Тези джаджи всъщност могат да бъдат прозорец към света, който ги излага на разнообразни знания, култура и разични начини на мислене
Развитие и общуване
Времето пред екрана на таблета помага на децата да се развиват. Използвани по качествен начин, таблетите всъщност могат да насърчават на когнитивното и социално развитие на малките деца. Качеството означава да участвате в използването на екрана на детето си, да гледа и да говори за това, което вижда или прави.
Таблетът е и инструмент за общуване между децата. Времето в чата, прекарано с приятели или роднини е чудесно използване на тези устройства. Всъщност видео чатът има ползи за децата, дори и тези, които са по-малки от 2 години, тъй като помага за изграждане на емоционални връзки и комуникация с членове на семейството на дълги разстояния. За тийнейджърите общуването чрез екрана е важно за формиране на онлайн връзки е важна част от развитието като млад човек.
Технически умения
Децата развиват способност за усет към технологии, което е важно умение сега и още повече в бъдеще. Технологиите са част от новото учене в училище. Разумно е детето да изследва този свят в най-ранна възраст. То може дори да се заинтригува какво стои зад технологията и да се интересува от това да се научи да кодира, да програмира, тоест да говори на технологичен език, което днес има много предимства.
В допълнение към чисто практичните предимствата на таблетите – преносими, приложими, продуктивни и с дълъг живота на батерията; има вече доста проучвания, които показват, че времето, прекарано пред екрана на таблета изобщо не вреди на децата.
Изследване на университета в Оксфорд, в което участват над 355 000 души, предполага, че времето пред екрана на таблета изобщо не вреди на децата и няма почти никакъв ефект върху психологическото здраве на децата - не ги прави потиснати, по-самоубийствени, егоистични или изолирани, противно на твърденията на някои експерти по детското развитие.
В заключение, причината, поради която е сложно да се определи дали времето с таблета е добро или лошо, е, че има различни начини, по които децата използват „екранно време“ - от чатове с приятели, през използване на социални медии, до научаване на неща във видеоклипове и използване Google за изследвания - затова проучванията, които определят лошото или доброто, често завършват със „зависи“. Много по-добре е да се оценят конкретните приложения от времето с таблета, отколкото да се гледа само продължителността на прекараното екранно време като цяло.
Най-добрият начин да увеличите максимално добрият ефект от използването на таблет за децата си и да намалите, ако не можете напълно да избегнете лошите ефекти, е да се научете как да управлявате времето, което детето ви прекарва с таблета.
Материалът публикуваме със съдействието на Национална мрежа на децата.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари